...toho všeho za těch více jak 20 let bylo. Ano, již bude tomu přes 20 let, co z pera této klávesnice vzešel první web. Kdyby dnes všechny ještě žily, bylo by jich přes stovku. To není zas až tak mnoho za ty roky, řekne si dobrý počtář. Ale web je jen blikotavým pozlátkem a odrazem měsíce na vodní hladině, odrazem světla svého často ještě více blikotavého majitele, a jako takový tento odraz pomíjí se svým pánem, když ten dobliká... Znova. Jako takový tento odraz pomíjí v okamžiku, kdy samotná podstata si žádá novou kvalitu, a ta poté osvícena mihotavou jitřenkou nového úsvitu... Tak nic. Buzzwordbláboling necháme copywriterům a pojďme dále. Tedy ano, i na malý vlastní e-shop kdysi došlo. Už je to... no mnoho let. Začít psát e-shop dnes, to už není pro jednoho nadšence. Joomla!? Bejvávalo, ale už jsou ty weby kdoví kde. Páni je snědli? Voli je vypili? Joomla nebyla špatná, ale ten vykřičník v názvu vypadá divně. Kdy ho použít a kdy ne? CMS Made Simple, jeden z free redakčních systémů, který (před již dlouhým časem) splňoval požadavek na ono SIMPLE. Nebylo k němu dříve na výběr tolika grafických šablon, vlastně veskrze žádné, ale byl "light". Web na vlastním CMS? Jsou situace, kdy sice je potřeba mít na webu jakýsi redakční systém, ale zároveň by uživatel chtěl mít něco tak jednoduchého, že není možno použít nic obecně dostupného. Pak přichází opravdu těžké časy psaní jinde samozřejmých trivialit. Z cvičných důvodů bylo občas potřeba "jít komínem", ale zase není nutné nosit dříví do lesa pořád. Správa webů třetích stran? Někdy se stane, že se z webu stane sirotek. Autor nemá nadále chuť, nebo čas dále web spravovat, nebo to třeba ani nebylo v zadání. Pak nastává nerudovský problém. Kam s ním? Vrtat se v cizím kódu je něco, co veskrze nechce nikdo. Ale jsou případy, kdy třeba vlastník webu dělá něco tak chvályhodného, že přimhouříte obě oka... Průměrná životnost webu by se dala odhadnout na cca 3 - 5 let. Pak často přichází u stále "živých" projektů nějaký např. redesign. U projektů, které "nejsou už až tak živé" přichází vyhynutí na oubytě, resp. majitel už např. nezaplatí prodloužení domény a ta zmizí v propadlišti dějin i s webem. Ale někdy jsou projekty živé, akorát už majitele moc nezajímá aktualizace webu víc, jak třeba 1x ročně. Pak přichází období štronza a zkamenělin jako "odkazu budoucím generacím". I zde několik webů, zasloužilých veteránů přežilo ve štronzo stavu až do dnešních dob. Grafické návrhy jsou veskrze (ne však výlučně) dílem v té době před mnoha lety "spolupracujících subjektů".